Hanoi (Noord- Vietnam) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu Hanoi (Noord- Vietnam) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu

Hanoi (Noord- Vietnam)

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

27 November 2015 | Vietnam, Hanoi

Daar zijn we weer! Na een prima vlucht van 1,5 uur met Air Asia vanaf Bangkok, zijn we aangekomen op het vliegveld van Hanoi. Hanoi is een stad, die ligt in het noorden van Vietnam. Het is een kleiner vliegveld dan Bangkok, maar even chaotisch. De Vietnamezen lopen je voorbij zonder ook maar om zich heen te kijken, waardoor ze steeds tegen je aan lopen of je tas een zwiep geven.

We waren onderweg naar de bagageband, maar eerst moesten we ons visum aanvragen. Het gaat heel officieel en ze kijken je ook niet al te vriendelijk aan, waardoor je denkt: "zijn we wel welkom?!". Na 10 minuten wachten roepen ze je naam om, waarna je je visum en paspoort op kunt halen bij een balie. Nog steeds moet ik wennen aan m'n nieuwe naam "Tamara Bakkenes- Evertse" en met hun accent is het al helemaal geen doen. Dus na 2 keer omroepen had ik eindelijk door dat mijn visum klaar was en ik hem op kon halen bij de balie. Jan Arie had zijn visum inmiddels ook en we konden door om onze tassen te pakken.

Bij het vliegveld bleek een taxi naar het centrum van Hanoi best "duur" te zijn, dus we kozen voor een pendelbusje (tja, je moet alles proberen zeggen ze). Ze proppen echt het maximaal aantal mensen in zo'n busje, waardoor je je afvraagt hoeveel kilo zo'n busje aankan en of we wel vooruit komen. Twee mensen zaten zelfs op kleine plastic krukjes tussen de stoelen in. Na een klein uurtje kwamen we aan in het oude centrum van Hanoi.

Ik vond het al chaotisch op het vliegveld, nou dat was niets vergeleken met het verkeer in Hanoi. Het is bizar om te zien hoe dat werkt in Vietnam. Er zijn geen regels en stoplichten kijken ze niet naar. Dus alles rijdt door en langs elkaar heen. En dan heb ik het nog niet over alle brommers en motoren die er rijden. Bijna iedereen rijdt op een brommer of motor en ze scheuren al toeterend overal tussendoor, dus ook tussen de voetgangers in de smalle straatjes. De hele dag door hoor je getoeter!! Wanneer we in ons bed liggen horen we nog steeds het getoeter. Ik denk dat het land rijk zou worden wanneer ze hier boetes zouden uitschrijven voor "onnodig claxonneren"!

Oké, we staan nu in het oude centrum van Hanoi en we moeten nu op zoek naar een slaapplek. Gelukkig hebben we onze Lonely Planets (reisboeken) bij ons, waar ook een kaart in zit van het oude centrum. We hebben een hostel uitgezocht welke goed aangeschreven staat in onze Lonely Planet. Aangezien we beide moe waren en het kaartlezen ons niet heel goed afging ben ik even ergens naar binnen gelopen om te vragen waar we precies stonden en waar we ongeveer heen moesten. We moesten om een groot meer heen lopen en dan vonden we het vanzelf werd ons verteld. Het was deze dag echt enorm warm, dus we gingen slenterend door Hanoi heen met onze tassen op onze rug. We kwamen eindelijk bij het juiste adres aan, maar de hostel was gesloten, het pand was leeg...dit meen je niet en nu??

We liepen naar een hostel in een straatje ernaast. Een man kwam vriendelijk (of was het opdringerig?) naar ons toe en wilde meteen een kamer verhuren aan ons. Voor we het wisten zaten we op een stoel en was hij een kamer aan het schoonmaken, zonder dat we gezegd hadden dat we daar een kamer zouden huren. Jan Aar en ik keken zonder iets te zeggen even om ons heen en schatten het beiden niet zo heel hygiënisch in (eerder heel smoezelig). We keken elkaar kort aan, waarna we snel opstonden en wegliepen! We vonden het heel lullig voor die meneer, maar ik kreeg al jeuk toen ik naar m'n stoel keek waar ik op zat.

Dus we pakten weer onze Lonely Planet erbij en keken naar andere goed aangeschreven hostels. We vonden er één in de buurt van waar we stonden. Het bleek een super leuk hostel te zijn welke opgezet was door Australiërs. Ze hadden gelukkig nog slaapplekken, maar wel in een "dorm room". Daarbij slaap je met meerdere mensen in stapelbedden op een kamer. We waren allang blij dat we een slaapplek hadden, dus we doen het maar. Op dit soort momenten vergeet ik maar even dat dit onze huwelijksreis is haha.

De eerste dag in Hanoi waren we best moe door de reis en het slenteren door de stad heen, dus we hebben deze dag rustig aan gedaan. In de hostel zagen we filmpjes van tours die je kon boeken en zo konden we ook via de hostel een tour boeken naar Halong Bay. We hadden er al veel over gelezen en we wilden dit graag doen. Halong Bay schijnt één van de zeven wereldwonderen te zijn, doordat er heel veel rotsen uit het water komen, er allemaal eilandjes liggen en de omgeving super mooi is. De lokale mensen geloven ook dat er tussen de verschillende baaien daar twee draken leven. Nadat we geluncht hadden in het centrum, besloten we om de tour naar Halong Bay te boeken. Deze tour duurt 3 nachten, waarbij we 2 nachten zullen slapen op een klein eilandje van Halong Bay.

Aangezien we al om 6.30 uur de volgende morgen worden opgehaald maakten we het maar niet al te laat deze avond. We zijn nog even naar de plaatselijke markt geweest, hebben daar wat gegeten en zijn daarna terug naar de hostel gegaan. We gingen gelijk naar onze kamer toe om onze tassen te pakken, te douchen en te gaan slapen. Aangezien iedereen al sliep in onze kamer hebben we onze tassen met zaklampen erbij moeten inpakken. Echt geweldig zo'n gezamenlijke kamer!!

Tot het volgende verhaal :)

Veel liefs van ons xxxx

• 27 November 2015 - 09:02

Erica/mama:

Hallo Globetrotters, leuk verslag van Hanoi.
    Loneley Planet mag zijn gegevens wel wat bijwerken.
    Als ik daar zou wonen zouden veel mensen blij zijn als ik mijn rijbewijs inlever.
    Hoop dat jullie verdere reis wat rustgevender wordt.
    Maar de jungle tocht naar Sapa is dat niet haha
    Veel plezier, genieten maar wel uitkijken he.
    Dikke X love you

• 27 November 2015 - 10:55

Annemieke :

wat leuk weer! haha die dorm doet me denken aan canada ... heel romantisch inderdaad hahaha af en toe mag er ook wel wat luxe tussendoor toch :)?
    ben erg benieuwd naar de tour, lijkt me heel erg mooi!
    volgende keer proberen we tango weer!
    geniet ervan!

kus x miek

• 27 November 2015 - 16:23

Martha:

Hallo, lieverds: geweldig verhaal weer, t zweet stond op mn rug.....als je al die toeterende types op tv ziet krijg ik het al benauwd, brrrr. Veel plezier in de "bay" , t klinkt erg romantisch dus laat de honeymoon daar dan beginnen!!! Voorzichtig, schatties en graag tot snel!Xxxx

• 27 November 2015 - 21:12

Carola:

Leuk weer dit verslag! Ik zie jullie ook echt zitten op die stoeltjes

• 27 November 2015 - 23:23

Ada Bakkenes:

Wat een geweldig reisverslag!
    Hoe was jullie eerste dag door de rijstvelden?
    Lieve groetjes xxxx

• 28 November 2015 - 00:18

Jos Evertse :

Ha lieve kinderen. Wat een gedailleerd reisverhaal. Tamara, als ik jouw schrijftalent zou hebben, ging ik een boek schrijven. Het lijkt je zo makkelijk af te gaan. Het avontuurlijke van jullie reis geeft zoveel vrijheid. Fijn dat jullie hier zo van kunnen genieten. Ik kijk weer zeer uit naar het volgende epos. Vietnam, here they come! Weer genieten, maar be alert! Xxx

• 28 November 2015 - 05:44

Lindy:

Jullie reis is meteen avontuurlijk, maar hopelijk gaan jullie ook even lekker bijkomen tijdens die tour. Het klinkt erg veelbelovend. Genietse!! Xxx

• 28 November 2015 - 07:57

Linda:

Mooi om te lezen Tamaar en Jan-Aar, goed dat jullie veilig zijn aangekomen weer.
    Oefff die drukte is even wennen en ook de niet-Hiltons, maar komt vast goed.
    Ben heel benieuwd hoe het in de rijstvelden was. Lijkt mij heel mooi!
    We kijken uit naar jullie volgende verhaal!
    De meiden zijn ook heel benieuwd en missen jullie wel hoor (wij ook).
    Veel plezier en let goed op elkaar!

Xxx van ons vieren