Siem Riep - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu Siem Riep - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu

Siem Riep

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

10 Januari 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

In de ochtend hadden we de boot terug van het eilandje Koh Rong naar het stadje Sihanoukville. We merkten op de pier al meteen dat de zee erg onrustig was. Er stond veel wind en het water stond erg hoog. Als dat maar goed gaat zo op zee...We gingen met een kleine ferry boot naar het vaste land. Binnen 5 minuten werden er al mensen ziek aan boord en haalden chinezen allemaal tijgerbalsem potjes uit hun tas. Wat apart dacht ik nog! Ze hielden ze onder hun neus en na deze bootreis baalde ik dat ik niet zo'n potje had. Wat een lucht hing er in de boot!! Helaas duurde het ook niet lang tot jan aar ziek werd. Hij heeft zich echt nog nooit zo ziek gevoeld en ik leek wel de enige die niet ziek was op de boot. Misschien door alle medicijnen die ik slikte tegen m'n bacterie was mijn maag beschermd. Gelukkig kwamen we na ongeveer een uur aan op de pier van Sihanoukville.

In de avond gaat de nachtbus pas naar onze volgende bestemming Siem Riep, dus we hadden nog even de tijd. Nadat jan aar bijgekomen was van de bootreis huurden we een scootertje en reden we door het plaatsje Sihanoukville. Binnen 5 minuten werden we al aangehouden door de politie. Wat is dit nou weer?! De lokale mensen die voorbij kwamen op scooters stonden ons letterlijk uit te lachen. De agent vroeg naar jan aar z'n rijbewijs. Nadat hij dit gezien had zag je hem bedenken wat hij nu zou zeggen. Hij vroeg ons vervolgens waar onze helm was. Niemand in dit plaatsje rijdt met helm. Sterker nog, je krijgt ze 9 van de 10 keer niet eens mee bij het huren van een scooter. Gelukkig hadden we er één meegekregen. En heel merkwaardig, maar jan aar hoefde hem als bestuurder niet op en als ik hem op zou doen, was het goed volgens de agent. Lekker krom haha, maar we deden het maar. Toen kwam het mooiste van alles, hij vroeg ons wat we aan hem wilden betalen. Wij vroegen daarop: "Nou hoeveel moeten we betalen?". Hij zei: "ohhh wat jullie willen". We gaven hem $2, hij keek tevreden, zwaaide ons uit en we mochten gaan. Wat een corruptie heb je toch in deze landen!! We kwamen echt niet meer bij op de scooter en nadat we een tijdje rondgereden hadden gingen we terug. En ja hoor, we werden nu aan de andere kant van de weg aangehouden door een vriendje van de andere agent. Dit is echt ongelofelijk!! Ik vertelde de agent dat we net ook aangehouden waren en we al "betaald" hadden. De agent lachte, zwaaide even naar de andere agent aan de overkant en we mochten doorrijden. Wat een lachtertje is dit toch!!

Nadat we gegeten hadden stond onze nachtbus klaar om naar Siem riep te gaan. We blijven 2 nachtjes in Siem Riep en zijn enorm benieuwd naar de bekende Angkor Wat tempels. We waren echt enorm moe, dus we hoopten lekker te kunnen slapen. We stapten de bus in en we hadden gewoon een 2- persoonsmatras. Ideaal zeiden we tegen elkaar!! We maakten ons bedje op en gingen gelijk tevreden liggen. Dit blije gevoel duurde 5 minuten, want meteen zag en hoorde ik overal kakkerlakken lopen! Dit meen je toch zeker niet hè?! Ik ben niet snel bang van insecten of beestjes, maar als ik iets vies vind en een hekel aan heb zijn het kakkerlakken. Jan aar kwam niet meer bij en ging lekker liggen. Ik heb de hele busreis jeuk gehad, bleef om me heen kijken, want je hoorde ze overal en ik heb dus geen oog dicht gedaan! Ik heb 12 uur lang rechtop gezeten en was gesloopt na deze busreis. Dan maar even bijslapen als we in ons hostel aankomen.

Met de tuk tuk werden we vanaf het busstation naar ons hostel gebracht. Het was een prima hostel met een nette privé kamer. Nadat we onze tassen neer hadden gegooid, we bijgekomen waren van de busreis en we wat gegeten hadden, gingen we bekijken wat de opties waren om naar de Angkor Wat tempels te gaan. Je kon een halve dagtour doen die in de middag begon. We werden met de tuk tuk naar de tempels gereden. Het is het grootste religieuze monument in de wereld, met een gebied van 126,6 hectares. Er staan verschillende tempels op dit stuk grond en je redt het niet om ze allemaal binnen één dag te bezoeken. De tempels waren echt stuk voor stuk heel indrukwekkend om te zien. Vooral de details in de bouw zijn bijzonder en super mooi om te zien. En dan te bedenken dat al die zware stenen door de mensen zelf en met behulp van olifanten uit de bergen vervoerd werden. Aan het einde van de middag werden we naar de laatste tempel gebracht. Hier gingen we de zonsondergang bekijken. Het was een hele hoge tempel en het kostte dan ook behoorlijk wat energie om omhoog te komen via de stenen trappen. Eenmaal boven was het uitzicht echt heel erg mooi en de zonsondergang vanaf de tempel was heel bijzonder. Dag 1 bij de Angkor Wat tempels zit erop. We hebben enorme honger en gaan lekker sushi eten.

Nadat we gedoucht hadden gingen we op zoek naar een goed sushi restaurant. We kwamen niet ver van ons hostel uit bij een chique restaurant. We hebben echt heerlijk gegeten en zijn daarna tevreden naar bed gegaan. Midden in de nacht werden we wakker omdat jan aar zich super ziek en misselijk voelde. Nee hè, hij krijgt toch ook niet die bacterie?! Helaas is hij de hele nacht en ochtend ziek geweest en zijn we in de kamer gebleven. Nadat hij zich 's middags ietsjes beter voelde zijn we nog met de tuk tuk naar de Angkor Wat tempels geweest voor het tweede deel. We hebben het rustig aan gedaan en nog enkele tempels bekeken. Net voor de avond zijn we terug gegaan, hebben we wat simpels gegeten en zijn we vroeg naar bed gegaan.

Morgenvroeg worden we door de bus opgehaald om door te reizen naar Bangkok. Vanaf Bangkok hebben we vervolgens een vlucht naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. We hebben niet heel veel tijd meer voor Laos, dus het wordt een race door Laos heen, aangezien we met kerst in Thailand willen zitten. Cambodja hebben we dus ook al afgesloten. Het is een indrukwekkend land met een heftige en gewelddadige geschiedenis, maar ook met geweldige tempels. De Angkor Wat tempels vonden wij echt heel bijzonder en mooi om te zien. En niet te vergeten het geweldig mooie eiland Koh Rong waar we beiden verliefd op werden!

Tot snel.

Veel liefs van ons xxxx

• 10 Januari 2016 - 19:36

Martha:

Prachtig verhaal weer, Tamaartje, goed geschreven! Nog 4 dagen en dan zijn jullie weer thuis! Geniet nog van de laatste dagen, voorzichtig en veel liefs van ons, xxxx

• 11 Januari 2016 - 06:16

Erica/mama:

Mooi verhaal ! Oplichters in het buitenland van SBS heeft een reportage gemaakt over deze praktijken van de Politie. Goede bijverdiensten haha.
    Nu niet meer "Siem Riep" nu snel naar "Mama Riep" !!!!!!
    Veel liefs XXX

• 11 Januari 2016 - 09:05

Annemieke :

Heerlijk verhaal! Die kakkerlakken oh my haha ik zou ook overal jeuk hebben hahah
    geniet van jullie laatste dagen schatten en tot heeel gauw!
    xx0x0x