Vogelvlucht door Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu Vogelvlucht door Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu

Vogelvlucht door Laos

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

15 Januari 2016 | Laos, Vangviang

Het is vroeg in de ochtend en we worden met de bus opgehaald om door te reizen naar Bangkok. Vanaf Bangkok vliegen we vervolgens door naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Het was erg vreemd hoe we de grens over moesten om Cambodja uit te gaan en Thailand weer in te komen. We deden dit namelijk lopend. De deur van de bus ging open, de chauffeur riep iets onverstaanbaars, iedereen keek om zich heen en we stonden maar op. De chauffeur sprak geen Engels en we snapten er dus helemaal niets van. Gelukkig zat er een vrouw uit de Filipijnen in onze bus en die wist wat de bedoeling was. We hobbelden dus maar braaf achter haar aan. We moesten eerst langs de douane van Cambodja om het land te verlaten. Daarna moesten we iets van 10 minuten lopen om weer de grens van Thailand over te gaan. Daar moesten we weer langs de douane en kregen we ons visum, waarna we weer verder reden met de bus naar Bangkok. Na ongeveer 6 uur kwamen we dan eindelijk aan bij het vliegveld van Bangkok. Kort daarna hadden we onze vlucht naar de stad Vientiane. Deze vlucht duurde maar ongeveer een uur. In de avond kwamen we aan bij ons hostel welke we van te voren geboekt hadden. De kamer was prima en het personeel wat daar werkte was erg vriendelijk. We gingen vroeg naar bed, want het was best een lange dag zo met al het reizen.

We hadden maar één volle dag in Vientiane, dus we huurden een scooter om door de stad rond te rijden. Het was een moderne stad met veel restaurantjes en barretjes. Na wat gegeten te hebben zag ik ineens een groot overdekt winkelcentrum in m'n ooghoek verschijnen! Daar moesten we natuurlijk even gaan kijken, want na alle stoffige winkeltjes op straat de afgelopen weken, was het toch wel even fijn om door een soort "warenhuis" heen te lopen. Er was helaas niet veel te koop, maar jan aar is nog wel even naar de Laotiaanse barbershop geweest. Het was een heel moderne kapperszaak met grote borden buiten waarop "Best Barbershop of Laos" stond. Jan aar had er helemaal vertrouwen in. Hij liet een foto zien van hoe het normaal zit en de kapper, ik schat hem een jaar of 20, schoot gelijk in de stress. 1,5 uur later waren alleen z'n zijkanten een beetje opgeschoren en zei jan aar dat het wel goed was zo. Ik kwam niet meer bij, want moet het bovenop ook niet een beetje bijgeknipt worden?! De kapper keek zelf erg tevreden en jan aar vond het ook wel oké, dus iedereen blij! Na de geslaagde knipbeurt gingen we terug naar ons hostel.

We hadden in de ochtend een nachtbus geboekt naar Luang Prabang. We kregen ineens enorme twijfels, aangezien we niet veel tijd meer hadden om door Laos heen te reizen en we ook nog heel graag naar Vang Vieng wilden. We moeten dus een keuze gaan maken. We vroegen snel aan de eigenaar van ons hostel of we onze nachtbus om konden zetten naar het plaatsje Vang Vieng. Dit was gelukkig mogelijk, maar die bus vertrok wel pas de volgende ochtend. En helaas waren alle kamers ook al volgeboekt in ons hostel voor aankomende nacht. De eigenaar van ons hostel begon ineens druk te bellen en zei dat hij wat zou regelen. Zijn oom bleek dus een hotel in de buurt te hebben en daar konden we tegen een goede prijs een nacht blijven. Binnen 5 minuten stond de broer van de eigenaar van het hostel in een dikke auto voor de deur te wachten om ons naar het hotel te brengen. Wat een service is dit zeg! We bedankten de eigenaar nogmaals en we werden naar het hotel gereden. Het was echt een super mooi en groot hotel en we keken onze ogen uit.

In de ochtend werden we om 09.00 uur opgehaald om met de bus verder te reizen naar Vang Vieng. We zaten met z'n allen opgepropt in een minibusje en echt een ideale busreis was het niet door de slechte wegen. Maar goed, na een aantal uur kwamen we dan aan in het centrum van Vang Vieng. Het was weer een heel ander plaatsje dan de plekken waar we al geweest waren. De omgeving is super mooi, maar de straatjes zijn echt stoffig en sommige wegen heel slecht met kuilen. Gelukkig zijn de hoofdwegen wel wat beter. We moesten nog een hostel gaan zoeken en na eerst wat gegeten te hebben vonden we er één. We gooiden onze tassen neer en huurden een scooter om rond te gaan rijden. We kregen een getekende kaart mee, waar we vrij weinig mee konden. We vragen wel even de weg aan mensen bij het tankstation, want met deze kaart en ons (gebrek aan) richtingsgevoel komen we dalijk in Cambodja uit.

In de middag zijn we naar een grot toe gereden en echt voor alles vragen ze aan de toeristen geld. We moesten geld betalen om een klein bruggetje over te rijden, we moesten geld betalen om een dorpje door te rijden en ook nog eens om de grot te bekijken. Echt ongelofelijk, nu maar hopen dat die grot het ook echt waard is haha. Ik zag een behoorlijk stijle trap en keek weer even naar onze slippers. Die moeten we dus ook nog eerst op voordat we de grot in kunnen. De grot was best mooi, maar ook niet super bijzonder. Snel naar beneden en dan eten! Na het eten hebben we nog wat gedronken en zijn we naar bed gegaan.

Een populair iets in Vang Vieng is "tuben". Je gaat met een grote autoband de rivier rustig af en ligt een beetje te dobberen in het water. Jan aar keek er enorm naar uit, dus dat stond vandaag op het programma. Aan het begin van de middag haalden we onze autoband op en werden we met een groepje bij de rivier afgezet. We doken op onze autoband en gingen langzaam met de stroming mee. We hebben de hele vakantie bijna geen Nederlanders ontmoet en toevallig kwamen we tijdens het tuben heel veel Nederlanders tegen. Het was super gezellig en de omgeving is echt bizar mooi! Soms vergat je gewoon even om je heen te kijken naar de mooie omgeving met hoge bergen. Langs de rivier heb je barretjes waar je een tussenstop kunt maken. Ze gooien dan een touw met een fles water naar je toe, waarna je jezelf naar de kant moet trekken. We hebben ons echt rot gelachen, want dat ging nooit in één keer goed natuurlijk. Na ongeveer 4 uur kwamen we met onze autoband bij het eindpunt aan. We spraken met een aantal Nederlanders af om iets later wat samen te gaan eten. Na het eten hebben we nog wat drankjes gedaan en zijn we naar bed gegaan. Deze nacht hadden we in een ander hostel geboekt, aangezien het andere hostel vrij rumoerig was.

Nadat we wakker werden en ontbeten hadden, huurden we weer een scooter. In het begin van de middag gaat onze bus naar Vientiane, dus we hebben nog een paar uur om door Vang Vieng te rijden. We zijn naar "the Blue Lagoon" gereden waar je kon zwemmen en waar een grot naast was. We twijfelden even of we hem wilden zien, aangezien het een behoorlijke weg omhoog was via rotsen. We hadden nog stijve benen van de dag ervoor, maar besloten, nu we er toch zijn, om naar boven te klauteren. Dit was gelukkig wel de moeite waard, want het was een hele gave grot om te zien. Maar nu moeten we nog via dezelfde weg via de rotsen naar beneden...als dat maar goed gaat. Ik ben zoals jullie hebben kunnen lezen niet heel handig met trappen en afstapjes. Of om het anders te zeggen, ik ben gewoon extreem lomp van mezelf hihi. Gelukkig kwamen we heelhuids beneden en daarna zijn we nog verder door Vang Vieng richting de bergen gereden. Vang Vieng is echt enorm mooi en het tuben was geweldig! We hebben enorm gelachen tijdens het tuben en genoten van de omgeving. Het is helaas weer tijd om door te reizen. Ook de (korte) tijd in Laos zit erop. We reizen nu met de bus naar Vientiane, vliegen dan van daar naar Bangkok. En vanaf Bangkok vliegen we weer naar Krabi, om vanaf daar de boot naar Koh Phi Phi te nemen. Het is een behoorlijke reis, maar we kijken enorm uit naar de eilanden van Thailand.

Veel liefs van ons xxxx

• 22 Januari 2016 - 10:50

Anouk:

Errug, ik lees dit nu pas! Maar wel heel leuk, dat tuben lijkt me supergaaf!
    Kus!