Het duikeiland Mabul - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu Het duikeiland Mabul - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu

Het duikeiland Mabul

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

04 Oktober 2012 | Maleisië, Semporna

Na ons avontuur in de jungle waren wij aangekomen bij het eilandje Mabul. Dit eiland staat bekend om zijn mooie duikplekken en het mooie onderwaterleven.

Wij hadden besloten dat wij voor deze vakantie niets van te voren zouden vastleggen, dus ook nu hadden wij nog geen resort. Met onze enorme tassen en een zon boven ons hoofd die behoorlijk aan het branden was, gingen wij op zoek naar een slaapplek. Na 3 keer gehoord te hebben dat de resorts vol zaten, begon ik hem toch een beetje te knijpen. We zullen toch wel ergens kunnen slapen??

Gelukkig konden wij na het plaatsen van onze namen op een reserve lijst uiteindelijk verblijven op een super mooi resort, Scuba Junkie. Een Nederlands stelletje waarmee wij gereisd hadden verbleven daar ook, dus dat maakte het extra gezellig.

Onze kamer bleek echt een paleisje te zijn in vergelijking met waar we al geslapen hadden. Een heerlijk groot en schoon bed, een schone douche en een normale wc. Ook het eten was super goed en afwisselend in vergelijking met onze genuttigde maaltijden van de dagen ervoor. We eten hier namelijk voornamelijk rijst, rijst en nog eens rijst. Dus toen ik schalen pasta en patat zag, wist ik niet hoe snel ik moest aansluiten in de rij van het lopend buffet. Het ging mij allemaal niet snel genoeg...jeetje wat had ik een trek en wat zijn die mensen langzaam!

Op de tweede dag op Mabul was Jan-Arie jarig, feest dus!! We besloten om die dag te gaan duiken. We wilden dit gelijk goed doen, dus boekten 3 duiken. Als duikinstructrice kregen wij een hele leuke vrouw, Inge, die ook nog eens uit België kwam. Zij bleek enorm aardig te zijn, waarbij wij meteen een rustig gevoel hadden.

Na een uitgebreide uitleg en wat oefeningen was het tijd voor onze eerste duik op Mabul. Aangezien ik pas 1 keer eerder had gedoken was ik wat gespannen, maar ik had het volste vertrouwen in Inge. We zagen bij de eerste duik meteen al veel moois, namelijk reuze schildpadden, mooie vissen en bijzonder koraal. Oké, ik was net als Jan-Arie en de rest van het eiland nu ook "duikverslaafd".

Dus dat betekende duiken, duiken en nog eens duiken...Maar dan heb je ook wat ;) Ik heb namelijk gister mijn Padi open water (18 meter) gehaald, yeah!! Voor de mensen die niet weten wat dit inhoudt; het is een soort diploma die je krijgt na het volgen van een cursus. Deze cursus bestaat zowel uit theorie als uit praktijk. En met dit diploma ben ik bevoegd om over de hele wereld te duiken tot 18 meter diepte.

Zoals alle mensen die mij kennen weten, ben ik een enorme control freak die niet van impulsieve acties houd haha. Na veel aanmoediging van mensen, heb ik besloten om mijn principes letterlijk "overboord" te gooien en de cursus gewoon te gaan doen. Achteraf ben ik erg blij dat ik het gedaan heb en ben ik een hele ervaring, 10 duiken en een diploma rijker.

Om Jan-Arie zijn verjaardag niet zomaar voorbij te laten gaan, hadden wij afgesproken met de twee Nederlandse stelletjes die wij eerder ontmoet hadden, om 's avonds wat te gaan drinken in de bar. Dit was erg gezellig, maar we konden natuurlijk niet al teveel drinken, aangezien wij die ochtend daarna weer moesten duiken ;)

Na mijn laatste duik op dag 5 stond de boot alweer klaar om terug te varen naar Semporna. Vanaf Semporna reizen wij met een busje vandaag door naar Tawau. Vanaf Tawau vliegen wij dan weer naar Kota Kinabalu, omdat een rechtstreekse vlucht naar het eiland Penang helaas niet mogelijk was. De reis door Borneo (Sabah) is nu bijna afgesloten en het laatste deel van onze reis zullen wij door Maleisië maken.

Wij zijn erg benieuwd wat het eiland Penang ons zal bieden. Wanneer wij weer internet hebben, zal het volgende reisverslag geschreven worden. Tot snel!

Veel liefs Jan-Arie & Tamara xx

• 04 Oktober 2012 - 14:40

Mama:

Hoi,

Zelfs op vakantie een diploma halen is heel bijzonder, wanneer gaan we dit vieren ?
    Weet je dat bij Texel of Terschelling ook mooie duik-gebieden zijn ? Ook leuk en niet zo ver weg !
    Veel plezier x x x

• 05 Oktober 2012 - 07:55

San:

aghh mams doet er ook echt alles aan om je dichterbij huis te houden, wel lief hoor Erica

• 06 Oktober 2012 - 13:55

Jos Evertse:

Ha Tamara en Jan-Arie. Wat een geweldige reis en zoals jij schrijft Tamaar, een documentaire maken is op jouw lijf geschreven. Ik hoef er niet meer naar toe, omdat geen detail ontbreekt. Net of ik er zelf bij ben.
    Geniet tot het eind en mag ik toch wel zeggen he, we missen jullie wel. XXXXX