Het relaxte plaatsje Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu Het relaxte plaatsje Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu

Het relaxte plaatsje Hoi An

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

12 December 2015 | Vietnam, Hoi An

Nadat we in de avond aangekomen waren bij de hostel, checkten we in en brachten we onze tassen naar de kamer. Het was weer een heel gezellig hostel en het zag er prima uit. We hadden enorme honger na zo'n lange scooterrit, dus aten we snel even een hamburger bij de hostel. Één van de mensen die daar werkt en de tours organiseert, Amier, bleek een Nederlander te zijn. Wat heerlijk om een keer niet in het Engels te spreken, zeker wanneer je vragen hebt over tours en transfers. Amier is een super aardige gozer waar we een tijd mee hebben zitten praten. Elke avond gaan ze bij een barretje in de buurt een drankje doen en wij zijn de beroerdste niet, dus wij besloten ook om gezellig mee te gaan. Het nachtleven in Hoi An is niet heel spectaculair, want alles sluit bijna om 00.00 uur, maar met een groep was het leuk om even wat te gaan drinken. Nadat alles sloot liepen we met de hele groep terug naar de hostel.

We hebben heerlijk geslapen en na het ontbijt besluiten we om mee te gaan met een "crab fish tour". We gaan met een grote groep van ongeveer 20 man op de fiets naar een vissersdorpje niet ver van ons hostel vandaan. Hoi An is niet heel groot, dus je kan bijna alles aanlopen of aanfietsen. En we kunnen de fietsen van ons hostel gewoon elke dag pakken, wat dus ideaal is.

Bij het vissersdorpje aangekomen krijgen we uitleg over het krabvissen. Het is een super lieve vrouw die zelf in het dorpje woont. Na de uitleg is het tijd om in het bootje te stappen. Per bootje ging er een visser uit het dorpje mee. De bootjes zijn gemaakt van bamboe en zijn rond. En per boot konden er twee of drie personen instappen. Jan aar stapte in, waarna ik volgde. Mijn slipper bleef aan de kant hangen en het bootje dreef weg, waardoor ik in een spagaat tussen "wal en schip" hing. Jan aar zeek natuurlijk weer in z'n broek en het scheelde niet veel of ik lag na 1 minuut al bijna in het water.

De krabbetjes zitten tussen de stammen van de palmbomen in het water. En je zit dus met een klein zelfgemaakt hengeltje te wachten tot er een krabbetje hapt. Je moet er behoorlijk geduld voor hebben, want na ongeveer 45 minuten hadden we 5 kleine krabbetjes gevangen. Het krabvissen duurde in totaal ongeveer een uurtje en het was echt grappig om te doen. We gingen terug naar de kant waar we uit moesten stappen. Nu maar hopen dat m'n slipper niet weer blijft hangen.

Amier had ons gister verteld over een Nederlander die in Hoi An enkele jaren geleden een hamburgertent begonnen is. We vinden het lokale eten heel lekker, maar na twee weken alleen maar rijst en noedels te eten, hadden we nu toch echt een keer trek in een lekkere Hollandse burger. We gingen na het krabvissen met een groepje op de fiets naar het dichtbijgelegen strand. En laat het nou net zo zijn dat die Nederlandse hamburgertent op de route ligt. We lunchten er met z'n allen en het is echt één van de lekkerste burgers die ik ooit gegeten heb.

Na een middagje op het strand gelegen te hebben besloten we in de avond naar een spa te gaan. We lieten beiden een massage doen. En daarna liet ik ook nog een manicure- en pedicurebehandeling doen. Het was super ontspannend en ik blijf me verbazen over die kleine vrouwtjes hoe sterk ze zijn tijdens die massages. Ze kneden je helemaal fijn en vouwen je dubbel, maar het heeft zeker geholpen, want door de hele dag op die scooter gereden te hebben tijdens de top gear tour was onze rug behoorlijk stijf geworden. We gingen terug naar de hostel en besloten om lekker vroeg naar bed te gaan.

De volgende dag waren we helemaal ontspannen en weer opgeladen en gingen we met de fiets het stadje rondrijden. We hebben een aantal dingen bezocht en zijn naar de plaatselijke markt geweest. Hoi An is een heel rustig plaatsje, waar een relaxte sfeer hangt. In de avond gaan er overal lampionnen aan en is het super gezellig om door het centrum heen te lopen. We hebben heerlijk Aziatisch gegeten en hebben de drukke winkelstraatjes bezocht. Het was onze laatste avond hier, dus we besloten om nog een keertje mee te gaan naar het plaatselijke barretje. Het was weer best druk en om stipt 00.00 uur sloten de barren. Er bleek nog één tent langer open te blijven en we besloten met een groepje van ons hostel om nog even daarheen te gaan.

Het was niet zo'n grote tent en de muziek was behoorlijk slecht. Na een drankje wilden we terug naar ons hostel gaan toen we ineens weer een bekend gezicht zagen. Het was een jongen uit Zweden die we ontmoet hadden tijdens de Halong Bay tour in onze eerste week. Hij is echt super aardig en het was heel leuk om hem weer te zien. We hebben nog even een drankje met hem gedaan en zijn daarna lekker gaan slapen.

Het is de laatste dag in Hoi An en we worden vandaag om 17.00 uur door de bus opgehaald. We hebben deze dag nog even een scooter gehuurd, hebben weer wat rondgereden en hebben daarna geluncht op het strand. We gaan vanaf Hoi An door naar het volgende plaatsje Dalat, wat weer meer naar het zuiden toe ligt. Hoi An is echt een super leuk en relaxed plaatsje waar je alles in de buurt hebt, strand, leuke winkelstraatjes en niet te vergeten de mooie omgeving met de bergen. We hebben genoten van deze vier dagen, maar het is nu weer tijd om door te gaan naar onze volgende bestemming.

Veel liefs van ons xxxx

• 12 December 2015 - 22:22

Erica/mama:

Weer een heel goed verslag of ik er zelf bij ben. Haha
    Die spagaat op het bootje zie en hoor ik je doen, "shit help mij dan Jan-Arie !!!"
    Vliegtuig, motor, scooter, boot, bus, benenwagen en fiets nu nog rolschaatsen en step ? Veel liefs en xx uit koud en nat Spijkenisse

• 12 December 2015 - 22:29

Martha:

Lieverd, het is weer fantastisch! Waar je, naast al die vervoermiddelen, nog tijd kunt maken voor alle verslagen:chapeau!enne..... het is hier idd koud, nat en stormish.....kerstboom staat, kaarsjes aan en binnen gezellig maken dus bizar om te lezen hoe warm jullie het hebben. Heel apart maar geweldig! Voorzichtig, liefs, xxxx

• 13 December 2015 - 05:06

Lindy:

Hahaha ohhhh bijna jaag je met een plons al die krabben weg ;). Wat bieden ze overal veel tours aan, leuk! Jullie doen van alles. Ben benieuwd wat Cambodja allemaal brengt :) xxx