Dalat, the city of flowers... - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu Dalat, the city of flowers... - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu

Dalat, the city of flowers...

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

19 December 2015 | Vietnam, Ðà Lạt

We worden om 17.00 uur weer opgehaald met de nachtbus om door te gaan naar de volgende stad Dalat. Het is een stad die meer in het zuiden ligt en we zijn nu dus al bijna van Noord naar Zuid-Vietnam gereisd. Het is een erg lange busrit die ongeveer 18 uur zal duren. De eerste uren zijn gelukkig in een slaapbus. Daarna hebben we een tussenstop van ongeveer 2 uur in een plaatsje Natrang en het laatste stuk rijden we met een kleinere touringbus naar de stad Dalat. Het is nou niet bepaald een rit waar ik naar uitkijk, dus ik hoop dat Dalat de moeite waard is!

Het eerste gedeelte van de rit vloog voorbij, maar die tussenstop was echt vreselijk. Het was pas 5.30 uur in de ochtend en we konden alleen maar bij één restaurantje die open was aan een tafeltje zitten en staren totdat de volgende bus kwam. Die twee uur leken niet voorbij te gaan en ik voelde m'n wallen onder m'n ogen groeien. Nadat we opgehaald waren door de touringbus en we in totaal ongeveer 18 uur verder waren, zie ik eindelijk op de borden "Dalat" staan. We hadden via tripadvisor (vergelijkingssite) een hostel gezien en het via internet de avond ervoor geboekt.

Na een taxirit vanaf het busstation komen we aan bij ons hostel. Het zag er eerst wat simpel uit, maar het is altijd even afwachten tot je de kamer ziet. De hostel stond namelijk heel goed aangeschreven op tripadvisor. We worden meteen super vriendelijk ontvangen en we worden naar onze kamer gebracht. Het blijkt een super nette en ruime kamer te zijn. We gooien onze tassen snel neer en gaan de stad in om wat te eten.

We hadden in de Lonely Planet al veel gelezen over de stad Dalat. Het ligt in de bergen en tijdens de busrit omhoog zagen we enorm veel kassen waar ze bloemen en groenten kweken. Door de Franse kolonisatie zijn duidelijk veel westerse invloeden terug te zien in de bouwstijl van de huizen en de overige gebouwen. Ook zie je overal kleurrijke bloemen. Het plaatsje heeft een heel andere sfeer dan we tot nu toe gezien hebben in Vietnam.

Na een Mexicaanse lunch lopen we nog even door het stadje heen. We gaan daarna weer terug naar ons hostel, want we waren uitgenodigd voor het avondeten die verzorgd werd door de familie van de eigenaar van ons hostel. Dat bleek er naast het ontbijt dus ook nog bij inbegrepen te zitten. We komen terug bij de hostel en we raken aan de praat met twee Engelse gasten Dan en Jordon. Ze praten echt super plat Engels en je moest soms gewoon je best doen om ze te verstaan, maar we hebben ons echt rot gelachen om ze. Na een aantal drankjes te hebben gedaan, is het avondeten klaar. De grond werd schoongemaakt, het kleed werd uitgerold en we konden op de grond plaatsnemen. Er werd heel veel eten door de familie neergezet en het bleef maar komen uit het kleine keukentje. Het eten was echt heerlijk en ik denk bijna wel dat dit het lekkerste eten was wat we tot nu toe gegeten hebben in Vietnam.

Na het eten hebben we nog een aantal uur op het dakterras gezeten en hebben we een lange tijd zitten praten met een paar gasten die ook in de hostel verbleven, waaronder de twee Engelse jongens en een Spaans stel. Het was een heel gezellige avond en een geslaagde eerste dag in het plaatsje Dalat. We zijn benieuwd wat ons morgen weer gaat brengen, want ik ben nog niet helemaal overtuigd of de busrit van 18 uur het allemaal waard was :)

De wekker gaat en het is tijd voor een dagtour. We hadden er één geboekt met de "easy riders", die voor de hostel werken. Dit zijn lokale motorrijders die ons naar verschillende plekken gaan brengen die het mooiste zijn in en rondom Dalat. We zijn in totaal met vier gasten vanuit de hostel die de tour gaan doen. Voordat we achterop de motor gingen, moesten we eerst beschermende kleding aan. Jan aar en ik kijken elkaar aan en beseffen dat het er echt heel lomp uitziet omdat we een korte broek dragen en beenbeschermers om moeten. Maar veiligheid voor alles natuurlijk!

Het was echt een super gave dag en we hebben echt heel mooie dingen gezien. Buiten de mooie rit door de bergen en de dorpjes brachten ze ons naar grote watervallen, mochten we kijken in een zijde fabriek en zijn we bij een grote pagode geweest. Tussendoor lieten ze ons nog meer zien en ze vertelden ons veel over de geschiedenis van de omliggende dorpjes en de stad Dalat. De motorrijders waren echt heel lieve mensen die veel kennis hebben van hun geboortestad. Dit maakte de tour zo leuk en niet standaard. Na ongeveer 8 uur komen we weer terug bij ons hostel. We zitten met de eigenaar en de Engelse gasten te praten, waarna de eigenaar ons vieren uitnodigde om bij een barbecue restaurant te gaan eten samen met zijn vrouw. Het zijn super aardige mensen en we hebben enorme trek, dus daar zeggen we geen "nee" tegen.

We komen aan bij het restaurant en het is echt heel erg druk. Alle gerechten staan in het Vietnamees beschreven, dus we zijn blij dat de eigenaar en zijn vrouw erbij zijn. Ik zag namelijk al kikkers op een barbecue liggen en daar word ik nou niet heel blij van als ik die per ongeluk zou bestellen. Ik dacht dat het voor ons bereid zou worden, maar je krijgt een kleine barbecue op tafel waarop je zelf je vlees moet bakken. Het lijkt eigenlijk heel erg op onze Hollandse gourmet, maar dan is het net even anders. De eigenaar van ons hostel bestelde verschillende soorten vlees en vis en het duurde niet lang of de hele tafel stond vol. We hebben echt nog nooit zo lekker gebarbecued.Het vlees en de vis was zo apart en lekker gemarineerd.

Na een aantal uur gezellig barbecuen en genoeg glaasjes rijstwijn verder, moesten we nu echt gaan. We hadden deze avond namelijk de nachtbus naar Ho Chi Minh city. We liepen terug naar ons hostel, pakten onze tassen en moesten helaas weer afscheid nemen van de twee Engelse gasten en de eigenaar en zijn vrouw. De hostel verdient echt dubbel en dwars de goede reviews en zijn hoge cijfer. Niet alleen door de goede kamers, maar meer nog door de bijzondere gastvrijheid, de vriendelijkheid en de persoonlijkheid van de eigenaar, meneer Vu. We zwaaien nog één keer en dan is het tijd om door te gaan naar onze laatste stop in Vietnam, Ho Chi Minh, oftewel Saigon.

Veel liefs van ons xxxx

• 19 December 2015 - 15:40

Jos Evertse. Papa Van Tamara.:

Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben gehad in Dalat. Gastvrije mensen, met lekkere bbq. er bij. Gezellig dat jullie zo makkelijk "vrienden" maken. Weer een avontuur achter de rug
    Xxx

• 19 December 2015 - 15:50

Erica/mama:

Wat een geweldig verslag !!! Van hun vriendelijkheid en gastvrijheid kunnen wij westerlingen nog wat leren !!!
    Wat aardappelen, spruitjes en een bal gehakt, een lekkere kikker op de bbq hoppa mmmm!!
    Veel liefs xxx

• 19 December 2015 - 20:08

Martha:

Doet u mij maar zo'n bbq en daarna een duik onder de waterval, die gezellige vrienden en die van mezelf:ik kom er aan! Mooi geschreven weer, Tamaartje, complimenten!ik weet n heel nieuwe carriere voor je.....liefs, ook voor Jarie, en blijf voorzichtig! Xxx

• 23 December 2015 - 04:16

Lindy:

Super leuk verhaal weer en zo te lezen eten jullie alleen maar lekkere dingen :-P. Leuk dat die mensen allemaal zo gastvrij zijn! Ik ben benieuwd hoe Cambodja is! xxx