Tao Philippines ♥ - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu Tao Philippines ♥ - Reisverslag uit Palawan, Filipijnen van Tamara Bakkenes - WaarBenJij.nu

Tao Philippines ♥

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

16 Maart 2017 | Filipijnen, Palawan

Ik word wakker en vraag me meteen af hoe het met jan aar is. Hij heeft gelukkig redelijk kunnen slapen en z'n maag voelt iets rustiger. Hij voelt zich nog niet geweldig na zo'n avond natuurlijk, maar hij wilt toch graag met die tour mee. We pakken onze tas rustig in en laten ons afzetten bij de pier. We verzamelen daar met de hele groep, waarna we richting de boot lopen. De groep bestaat uit 24 mensen en er gaan ook nog eens 8 man van de organisatie Tao mee. Toevallig zijn we met 7 man uit Nederland. De rest van de groep kwam voornamelijk uit Canada, Amerika en Australië. Het lijkt ons een gezellige groep en we hebben er allemaal zin in. De komende dagen varen we van El Nido naar Coron, waardoor we de tropische eilandjes van Noord- Palawan zullen zien. We hebben alleen maar goede verhalen gehoord over deze tour, dus we zijn erg benieuwd. De boottocht van 5 dagen kan gaan beginnen!!

We hadden gelukkig heel mooi weer, dus de zee was rustig, wat wel prettig was voor jan aar z'n maag. Hij knapte gelukkig best snel op, al keek hij wel uit met wat hij at. Meteen zagen we de super mooie omgeving en dit was pas het begin. Het zou alleen maar mooier worden zeiden de mensen van Tao. Tussendoor stopte de boot en konden we gaan snorkelen. Tot nu toe was het erg relaxt en dat beviel ons wel. Tijdens het snorkelen hadden de mensen van Tao een typische Filipijnse lunch bereid. Dit was natuurlijk met witte rijst, vis en groenten. Het zag er echt heerlijk uit. Jan aar hield het nog maar even veilig bij witte rijst met een beetje salade.

Na de lunch was het weer tijd om door te varen. We gingen nu richting onze eerste slaapplaats. We zagen een soort onbewoond droomeilandje dichterbij komen. Het leek wel zo'n eiland als uit het programma Expeditie Robinson met super wit zand, een jungle en kleine bamboe hutjes. Iedereen kreeg een hutje toegewezen en ze waren echt geweldig! Het waren open hutjes, waarbij je een matrasje, lakens en een klamboe kreeg. Na het opmaken van ons bed konden we ons gaan "douchen". Dit was een ton met koud water, maar prima met deze temperaturen. Tussendoor werd het avondeten weer bereid. Ik vond het weer erg lekker, al ben ik ook niet moeilijk als er iets met rijst geserveerd wordt. Jan aar keek ondertussen al stiekem een beetje uit naar een pizza margarita wanneer we in Coron aan zouden komen. Na het eten hebben we nog met z'n allen kaartspellen gespeeld en wat gedronken. Ook kon je je op het strand laten masseren door lokale vrouwen en dit heb ik natuurlijk niet overgeslagen. Na de massage gingen we naar bed en we vielen gelijk als een blok in slaap.

Ik zou in herhaling vallen als ik elke dag zou beschrijven van de Tao boottour, want het was elke dag zo mooi en relaxt. De mensen van Tao zijn echt super en de slaapplekken waren geweldig. De avonden waren steeds erg gezellig met de groep en het was leuk om iedereen beter te leren kennen. De Tao tour is echt aan te raden, want alles is zo goed geregeld, het personeel is heel leuk en de omgeving is zo bijzonder mooi.

Na 5 dagen kwamen we aan bij de pier van Coron. Het was tijd om de mensen van Tao te bedanken en de groep gedag te zeggen. We spraken af om als afsluiting van de tour in de avond, voor wie het gezellig vond, met elkaar te gaan eten. En na 5 dagen alleen maar rijst, vis en groenten keek iedereen uit naar een pizza. Jan aar kon echt niet wachten, want hij had het er al 5 dagen over. Met een taxi gingen we eerst naar ons hotel. We lopen naar de receptie en daar zien we ineens twee bekende gezichten. Het was een Nederlands stel die ook mee was met Tao. Wat een toeval weer! De kamer was erg mooi en na die 5 dagen genoten we wel weer van een normale douche. Een groot gedeelte van de groep was naar het restaurant gekomen en het was gezellig om de 5 dagen zo af te sluiten. Na het eten was iedereen behoorlijk moe en veel mensen van de groep hadden vroeg in de ochtend een vlucht naar huis, dus we besloten om allemaal lekker naar ons hotel te gaan.

In totaal zijn we 3 nachten in Coron gebleven, aangezien we pas op zondag met de boot door konden naar Manila om vervolgens door te reizen naar Cebu. Vliegen was helaas geen optie. De tweede avond ontdekten we een pizzeria die op nummer één stond op tripadvisor en dit maakte hij ook zeker waar. We aten vervolgens nergens anders meer. We hebben daar de eerste avond wel weer enorm gelachen, want terwijl jan aar zat te genieten van z'n pizza brak het zweet hem uit. Ik had het best warm, maar jan aar kon echt gewoon niet meer en vroeg zich af wat er mis was met hem. We aten snel onze pizza op en liepen naar beneden. Wat bleek, jan aar zat precies boven de steenoven! Haha. Gelukkig jan aar, je hebt geen griep en je kreeg niet zomaar een warmteaanval.

De laatste dag in Coron is aangebroken en we zijn in de ochtend nog met een privé boot naar Kayangan Lake, Twin Lagoon en Barracuda Lake gegaan. Dit was echt bizar mooi! Gelukkig mochten we nog even voordat we met de nachtboot gingen, douchen in ons hotel. Daarna was het tijd om ons te melden bij de pier. We zagen daar weer een ander Nederlands stel die ook mee was met de Tao- tour. Zij hadden dus ook de nachtboot naar Manila, maar zij vlogen daarna door naar Boracay en wij hadden direct na de nachtboot een vlucht naar Manila. Wij hadden al eens eerder een nachtboot gehad, maar die was een stuk moderner dan deze boot. We sliepen nu dus in een enorme zaal met stapelbedden en we hadden "geluk", want er was een hele groep met jonge gillende meisjes van een Filipijnse school die op onze etage sliep. We waren erg moe en vielen gelukkig snel in slaap. Na een aantal uur werd ik wakker doordat het noodweer was geworden. De boot maakte behoorlijke klappen en ik hoopte maar dat we snel aan zouden komen in Manila.

Na ongeveer 15 uur kwamen we aan bij de haven. We hadden best wat vertraging gehad en het duurde een eeuwigheid voordat we van de boot af waren. Hierdoor moesten we behoorlijk opschieten, want we hadden over 1,5 uur al een vlucht vanaf Manila naar Cebu city. Gelukkig hebben we het gered en na een korte vlucht kwamen we aan op onze volgende bestemming. We zijn hier maar een dagje, want vanaf hier zullen we de volgende dag met een stadsbus doorreizen naar Moalboal.

Tot snel!

Heel veel liefs van ons

Xxxxx

• 17 Maart 2017 - 18:17

Martha:

Heeft ie eindelijk pizza zit ie boven de oven